miercuri, 7 ianuarie 2015

Service-uri belea


Coșmarul proprietarilor de mașini

Service pirat

Trăim într-o țară în care odată cu înmulțirea autoturismelor și vehiculelor de tot felul, constatăm  o apariție efervescentă a service-urilor auto, care au menirea să deservească milioanele de mașini stricate. Ceea ce ar trebui să fie o activitate normală, o vizită la un atelier auto pentru orice fel de reparație care se impune, se transformă de multe ori, într-un adevărat coșmar pentru șoferii și proprietarii de autovehicule.

În multe cazuri, aceștia în loc de remedierea rapidă și de calitate a defecțiunii reclamate, se aleg doar cu timp pierdut, note de plată nejustificate de achitat, reparații îndoielnice, cu piese contrafăcute, cu origine necunoscută, se aleg cu o reparație a autoturismului negarantată de depanatori decât verbal, în pofida legii care prevede altceva. Se aleg cu nervi, stres cât cuprinde și rămân jumuliți de către reparatori.

Câteodată, după ce au fost jecmăniți la un service, pentru a face mașina să meargă, trebuie să ajungă cu ea la alt service. C-așa-i la noi! Unde mai pui că te duci cu o problemă la mecanicul auto și îți găsește alte zece pe lângă aceasta, fără remedierea cărora mașina nu merge. Ca la doctor, te duci cu o răceală și îți găsește alte o mie de boli, de zici că în câteva zile dai ortu popii. Așa și la mecanicul auto.

Service-uri, în România, sunt de mai multe feluri: autorizate, cu personal specializat și aparatură; autorizate cu angajați neprofesioniști, deficitare la dotări pentru prestarea activității de depanare auto specifică; service-uri multimarcă sau cu servicii specializate pentru anumite mărci auto; service-uri pirat camuflate după vreo poartă sau zid; pseudoservice-uri; unități înregistrate sau neînregistrate.

Există chiar și persoane individuale care prestează ilegal activități de reparații auto în diverse spații.Cererea de meseriași, specialiști și a existenței unităților de profil este dată de necesitatea rezolvării nenumăratelor stricăciuni, avarii care trebuiesc remediate pentru mașinile cu probleme.

Sunt frecvente cazuri, când șoferilor li s-a stricat mașina în diverse locuri, pe diverse drumuri și străzi, unde nu cunoșteau pe nimeni și nu găseau unități de reparații autorizate, serioase, fiind nevoiți să apeleze la service-uri dubioase și ”specialiști” auto întâlniți la fața locului, care le-au făcut însă, mai mult rău decât bine. Alți șoferi mai cu dare de mână au preferat să-și transporte mașinile avariate cu platformele de autotractare, pentru a le duce la un service profesionist în București sau în alte orașe din țară. Dar și în marile orașe funcționează sumedenie de service-uri dubioase, pirat, neautorizate sau autorizate dar neprofesioniste, cu firmă sau fără firmă la poartă.

Mulți șoferi care apelează în disperare la astfel de ateliere, ”specialiști auto” necunoscuți, îți fac mai mult rău decât bine. Nu-ți rezolvă problemele, ba chiar acestea sunt agravate de ”meseriașii” care pun mâna pe mașină, stricând-o mai tare, nefiind școliți, specializați în domeniu. Unii după ținerea mașinii zile sau chiar săptămâni în service, zeci de telefoane, vizite, intervenții, discuții cu mecanici, directori, patroni, trebuie să-și ia autovehiculul și să-l ducă la alt service.

Nu înainte însă, de a achita un onorariu, care începe de la un milion de lei vechi în sus, pentru consultația, verificarea mașinii, ”prestația și eforturile” nereușite ale mecanicilor de a o mai face să meargă. Pentru că orice privire aruncată mașinii de ”specialiștii”auto costă. Nimic nu-i pe gratis, totu-i pe bani.

O astfel de întâmplare păguboasă i s-a întâmplat unui prieten de-am meu, I. B., care aflat cu treburi în celebrul cartier bucureștean 23 August, într-o duminică de ianuarie geros, nu a mai putut porni mașina să ajungă acasă, în altă zonă a Capitalei. Duminică după amiaza nu se găsesc service-uri auto deschise și meseriași care să te ajute, pentru că nu lucrează. La două străzi distanță de locul în care a rămas în pană, cineva i-a indicat o adresă și un service, unde să apeleze pentru ajutor.

La adresa fără firmă, cineva i-a răspuns și i-a spus să vină a doua zi, că este închis. Disperat, a lăsat mașina unde rămăsese deoarece nu mai pornea de nici un fel, a plecat acasă și a revenit a doua zi dimineața la atelierul indicat, fiind cel mai aproape de locul unde era autovehiculul. Patronul căruia i-a explicat problema și i-a cerut ajutorul, l-a ajutat să tracteze mașina până la ”service”, spunându-i lui I.B. că nu se poate ocupa de mașină în aceeași zi, având altele în lucru, dar asigurându-l că a doua zi o să vadă despre ce este vorba și să rezolve problema.


Timp de două săptămâni a durat calvarul prietenului meu, cu vizite la ”atelier”, cu discuții zilnice, cu asigurări și minciuni fără număr din partea proprietarului de ”service”, că îi repară autoturismul. Dându-și seama de ”seriozitatea” și ”profesionalismul” depanatorului, într-un final, s-a dus hotărât șă-și ia mașina aproape neatinsă de ”mecanicii auto”. Nu înainte de a plăti însă, tractarea până la acel service și ”eforturile specialiștilor de a o repara”!

După ce a mai trecut pe la încă un service care nu l-a putut ajuta, dar nici nu l-a mințit și escrocat de bani, într-un sfârșit, prietenul meu și-a reparat mașina la un service serios, profesionist, reprezentant al mărcii respective, dar cu prețuri exorbitante. Întâmplări păguboase și anonime se petrec cu duiumul șoferilor care au probleme cu mașina și apelează la ajutorul unor astfel de pseudoservice-uri și mecanici făcuți la apelul bocancilor, având drept scop jumulirea oamenilor care au câte un astfel de necaz în trafic, în diverse zone din țară.

Cel mai bun lucru care pot să-l facă este să evite pe cât posibil apelarea la service-urile fantomă, pirat, neserioase, la așa numiții mecanici, dar când te afli într-o astfel de situație critică pe șosea, pe stradă, pe drum, în frig, iarna, în diverse locuri unde ți s-a stricat mașina, încerci să rezolvi problema cum poți mai bine și să ajungi în siguranță acasă.

Iar, în această perioadă de iarnă geroasă, cu zăpadă și gheață, cu drumuri, șosele, autostrăzi, sparte, găurite, distruse, nesemnalizate, prezentând pericole la tot pasul, cum numai în România pot fi întâlnite, mașinile, în special autoturismele, se distrug la foc automat. Acest risc nu poate fi evitat în nici un fel de către șoferi, producându-le acestora mari bătăi de cap și goluri uriașe în buget.

Este perioada din an cu cel mai mare coșmar și cheltuieli pentru șoferi și propietarii de mașini și cea mai înfloritoare pentru buzunarele service-urilor și reparatorilor auto, fie ele profesioniste, autorizate sau nu, fie ei meseriași profesioniști ori pseudodepanatori.