Coșmarul
proprietarilor de mașini
Service pirat
Trăim într-o țară în care odată cu înmulțirea autoturismelor și vehiculelor
de tot felul, constatăm o apariție
efervescentă a service-urilor auto, care au menirea să deservească milioanele
de mașini stricate. Ceea ce ar trebui să fie o activitate normală, o vizită la
un atelier auto pentru orice fel de reparație care se impune, se transformă de
multe ori, într-un adevărat coșmar pentru șoferii și proprietarii de autovehicule.
În multe cazuri,
aceștia în loc de remedierea rapidă și de calitate a defecțiunii reclamate, se
aleg doar cu timp pierdut, note de plată nejustificate de achitat, reparații
îndoielnice, cu piese contrafăcute, cu origine necunoscută, se aleg cu o
reparație a autoturismului negarantată de depanatori decât verbal, în pofida
legii care prevede altceva. Se aleg cu nervi, stres cât cuprinde și rămân
jumuliți de către reparatori.
Câteodată, după ce
au fost jecmăniți la un service, pentru a face mașina să meargă, trebuie să
ajungă cu ea la alt service. C-așa-i la noi! Unde mai pui că te duci cu o
problemă la mecanicul auto și îți găsește alte zece pe lângă aceasta, fără
remedierea cărora mașina nu merge. Ca la doctor, te duci cu o răceală și îți
găsește alte o mie de boli, de zici că în câteva zile dai ortu popii. Așa și la
mecanicul auto.
Service-uri, în
România, sunt de mai multe feluri: autorizate, cu personal specializat și
aparatură; autorizate cu angajați neprofesioniști, deficitare la dotări pentru
prestarea activității de depanare auto specifică; service-uri multimarcă sau cu
servicii specializate pentru anumite mărci auto; service-uri pirat camuflate
după vreo poartă sau zid; pseudoservice-uri; unități înregistrate sau
neînregistrate.
Există chiar și
persoane individuale care prestează ilegal activități de reparații auto în
diverse spații.Cererea de meseriași, specialiști și a existenței unităților de
profil este dată de necesitatea rezolvării nenumăratelor stricăciuni, avarii
care trebuiesc remediate pentru mașinile cu probleme.
Sunt frecvente cazuri, când șoferilor li s-a stricat
mașina în diverse locuri, pe diverse drumuri și străzi, unde nu cunoșteau pe
nimeni și nu găseau unități de reparații autorizate, serioase, fiind nevoiți să
apeleze la service-uri dubioase și ”specialiști” auto întâlniți la fața
locului, care le-au făcut însă, mai mult rău decât bine. Alți șoferi mai cu
dare de mână au preferat să-și transporte mașinile avariate cu platformele de
autotractare, pentru a le duce la un service profesionist în București sau în
alte orașe din țară. Dar și în marile orașe funcționează sumedenie de
service-uri dubioase, pirat, neautorizate sau autorizate dar neprofesioniste,
cu firmă sau fără firmă la poartă.
Mulți șoferi care
apelează în disperare la astfel de ateliere, ”specialiști auto” necunoscuți, îți
fac mai mult rău decât bine. Nu-ți rezolvă problemele, ba chiar acestea sunt
agravate de ”meseriașii” care pun mâna pe mașină, stricând-o mai tare, nefiind
școliți, specializați în domeniu. Unii după ținerea mașinii zile sau chiar
săptămâni în service, zeci de telefoane, vizite, intervenții, discuții cu
mecanici, directori, patroni, trebuie să-și ia autovehiculul și să-l ducă la
alt service.
Nu înainte însă, de
a achita un onorariu, care începe de la un milion de lei vechi în sus, pentru
consultația, verificarea mașinii, ”prestația și eforturile” nereușite ale
mecanicilor de a o mai face să meargă. Pentru că orice privire aruncată mașinii
de ”specialiștii”auto costă. Nimic nu-i pe gratis, totu-i pe bani.
O astfel de întâmplare
păguboasă i s-a întâmplat unui prieten de-am meu, I. B., care aflat cu treburi
în celebrul cartier bucureștean 23 August, într-o duminică de ianuarie geros,
nu a mai putut porni mașina să ajungă acasă, în altă zonă a Capitalei. Duminică
după amiaza nu se găsesc service-uri auto deschise și meseriași care să te
ajute, pentru că nu lucrează. La două străzi distanță de locul în care a rămas
în pană, cineva i-a indicat o adresă și un service, unde să apeleze pentru
ajutor.
La adresa fără firmă, cineva
i-a răspuns și i-a spus să vină a doua zi, că este închis. Disperat, a lăsat
mașina unde rămăsese deoarece nu mai pornea de nici un fel, a plecat acasă și a
revenit a doua zi dimineața la atelierul indicat, fiind cel mai aproape de
locul unde era autovehiculul. Patronul căruia i-a explicat problema și i-a
cerut ajutorul, l-a ajutat să tracteze mașina până la ”service”, spunându-i lui
I.B. că nu se poate ocupa de mașină în aceeași zi, având altele în lucru, dar
asigurându-l că a doua zi o să vadă despre ce este vorba și să rezolve
problema.
Timp de două săptămâni a durat
calvarul prietenului meu, cu vizite la ”atelier”, cu discuții zilnice, cu
asigurări și minciuni fără număr din partea proprietarului de ”service”, că îi
repară autoturismul. Dându-și seama de ”seriozitatea” și ”profesionalismul”
depanatorului, într-un final, s-a dus hotărât șă-și ia mașina aproape neatinsă
de ”mecanicii auto”. Nu înainte de a plăti însă, tractarea până la acel service
și ”eforturile specialiștilor de a o repara”!
După ce a mai trecut pe la încă
un service care nu l-a putut ajuta, dar nici nu l-a mințit și escrocat de bani,
într-un sfârșit, prietenul meu și-a reparat mașina la un service serios,
profesionist, reprezentant al mărcii respective, dar cu prețuri exorbitante.
Întâmplări păguboase și anonime se petrec cu duiumul șoferilor care au probleme
cu mașina și apelează la ajutorul unor astfel de pseudoservice-uri și mecanici
făcuți la apelul bocancilor, având drept scop jumulirea oamenilor care au câte
un astfel de necaz în trafic, în diverse zone din țară.
Cel mai bun lucru
care pot să-l facă este să evite pe cât posibil apelarea la service-urile
fantomă, pirat, neserioase, la așa numiții mecanici, dar când te afli într-o
astfel de situație critică pe șosea, pe stradă, pe drum, în frig, iarna, în
diverse locuri unde ți s-a stricat mașina, încerci să rezolvi problema cum poți
mai bine și să ajungi în siguranță acasă.
Iar, în această
perioadă de iarnă geroasă, cu zăpadă și gheață, cu drumuri, șosele, autostrăzi,
sparte, găurite, distruse, nesemnalizate, prezentând pericole la tot pasul, cum
numai în România pot fi întâlnite, mașinile, în special autoturismele, se
distrug la foc automat. Acest risc nu poate fi evitat în nici un fel de către
șoferi, producându-le acestora mari bătăi de cap și goluri uriașe în buget.
Este perioada din an
cu cel mai mare coșmar și cheltuieli pentru șoferi și propietarii de mașini și
cea mai înfloritoare pentru buzunarele service-urilor și reparatorilor auto,
fie ele profesioniste, autorizate sau nu, fie ei meseriași profesioniști ori
pseudodepanatori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu