O problemă gravă, de actualitate, cu dezvoltare
alarmantă
Autoritățile,
societatea civilă, reprezentanții cultelor religioase au de rezolvat o gravă
problemă actuală, ce tinde să se
accentueze odată cu păstrarea notării orei de religie în școli- Discriminarea în
educație. Putem spune că este o discriminare pe motiv de religie, din moment ce
nota la această materie școlară, dacă pot spune așa, este cauza.
Discriminare exista și
până acum, între elevii care făceau religie la școală și cei ce nu făceau, dar
problema se va accentua pe măsură ce numărul elevilor care au renunțat la
această oră a crescut. Dar nimeni nu a reclamat-o până în prezent, chiar dacă
părinții copiilor discriminați o acuzau.
Scandalul orei de
religie, a fi sau a nu fi predată în școli, este departe de a se fi încheiat,
chiar dacă adeziunile pro, contabilizate la Ministerul Educației Naționale,
arată că circa 90% dintre elevi au ales să facă Religia ortodoxă. Procentul
mare de adeziuni proreligie în educația școlară a fost perceput de BOR și
susținători drept o victorie. Unii preoți au etichetat-o drept o victorie
categorică în timp ce alții s-au arătat mai rezervați, considerând-o provizorie.
Victoria numărului
mare de cereri pro s-a datorat și unor presiuni făcute asupra părinților și
elevilor, în școli, a unei campanii semiascunse venite din partea Bisericii,
dar și a unor cadre școlare, mai mult sau mai puțin constrânse să-i determine
pe părinți să opteze pentru ora de religie. Mai mult sau mai puțin zeloase și
servile. Au fost și cadre didactice care au refuzat să facă astfel de jocuri de
interese și presiuni. Sunt părinte și știu din experiența personală de astfel
de demersuri și persuasiuni insistente.
Argumentul forte al
proreligioșilor a fost nota elevului care face religia, notă care-i crește
media generală și contează în final, la admiterea în liceu. Au fost cadre
didactice care au copii elevi și au ales religia numai pentru faptul că aceasta
contează la media generală, chiar dacă ei aveau altă opțiune personală, dar pe
care n-au utilizat-o.
Pe de altă parte,
elevii de liceu aflați în ani terminali, chiar dacă nu mai vroiau ora de
religie, nu au renunțat la ea ca să nu-și strice media generală. Nu din alt
motiv. O altă constatare, tot din experiența personală, este faptul că elevii
care au renunțat la ora de religie, au și fost chestionați ca să nu zic
interogați de profii de religie sau alți profi interesați, despre alegerea lor
și motivul acesteia. Bineînțeles, că acești școlari au început să fie priviți
altfel de unii profesori, dar și de unii colegi de-ai lor. Ceea ce nu este
normal.
Chiar și unii
reprezentanți ai Bisericii au recunoscut influența notei la religie, după cum
scrie și Eugen Tănăsescu, preot și jurnalist: ”Dacă
scoți nota, scoți evaluarea. Dacă ai scos evaluarea, motivarea elevului
dispare. Spuneți-i unui elev că nu ia notă și veți avea o reacție interesantă:
dezinteresul. Păi facem școală ca să ne aflăm în treabă?
Cât privește ecuația notă vs. calificative…să se pronunțe
specialiștii care organizează sistemul de învățământ.”
Corectă observația, dar noua realitate, cu mai
mulți elevi care au renunțat la religie, dar cu o discriminare accentuată la
care sunt supuși deliberat, cum rămâne?
Cum rezolvă
autoritățile, societatea civilă, cultele religioase marea problemă a
discriminării elevilor, accentuată după renunțarea la ora de religie?
Ne facem că nu vedem,
că nu există această discriminare în creștere vizibilă sau o punem în dezbatere
publică pentru a fi rezolvată?
Acceptăm discriminarea sau o eliminăm?
Reacția unor părinți
sau chiar profesori față de notarea orei de religie și influența acesteia la
media generală a elevilor care fac Religia față de cei care nu au ales să o
facă, este una de frustrare, de discriminare. Percep acest lucru ca o discriminare
la care sunt supuși copiii lor.
Iată câteva opinii
exprimate pe forumuri:
N.: ”În școli sau făcut presiuni și
șantaje, mai mult sau mai puțin discrete, pentru ca elevii să se înscrie la ora
de religie. Mulți părinți au fost convinși cu nota care contează la creșterea
mediei generale a elevului care face religie spre deosebire de cel care nu face
religie.”
V.: ”Mediile contează la admiterea în
licee și la unele facultăți. Ori nota la religie luată în calcul la media
generală a unui elev, poate influența direct repartizarea la un liceu mai bun a
acestuia în detrimentul elevului care nu a făcut religia. La fel și la
admiterea la facultățile care iau în considerare media generală. Acest lucru
înseamnă discriminare la adresa elevilor care au ales să nu facă religia în
școală. Nu este normal!”
M.: ”Mediile generale se calculează împărțid suma mediilor la materiile
studiate. Ceea ce înseamnă că un elev care nu studiază Religia va avea un număr
mai mic de medii la care se va raporta media generală și în consecință, o medie
generală mai mică decât un coleg care participă la ora de Religie și care are
aceleași medii diferite de 10.
Concret: dacă un elev are o singură medie 9 și restul de 10, la
un număr de 14 materii are media generală 9, 92, iar la 15 materii are media
generală de 9, 93. Conform Regulamentului școlar, un elev cu 9, 93, respective
unul cu 9, 92, vor lua premii diferite. E legal că așa spune Regulamentul.
Dar e moral?”
Monica: ” Cred că
următoarea campanile împotriva discriminării va trebui să se ducă pentru
schimbarea notelor de la ora de religie (acceptată drept opțională) în
calificative. Aceasta pentru că doi copii foarte buni la învățătură, cu o
singură medie de 9 și celelalte de 10, vor avea medii generale diferite cu 1
sau 2 sutimi.
În calitate de
dirigință, am fost nevoită să fiu părtașă la această discriminare în urmă cu 3
ani, când una din fetele retrase de la religie a luat premiul III, deși avea
același număr de medii ca și colega ei care a avut premiul II.
Ce părere aveți despre
asta?
Aș propune două
amendamente la această lege și ar trebui să ieșim în stradă pentru ele:
1)
Să
nu se dea note la ora de religie;
2)
Să
se ofere obligatoriu o alternativă educațională la această oră de studio a
religiei.
Dacă
s-ar face aceste două lucruri să vedeți cum nici 50% dintre părinți nu și-ar
înscrie copiii la ora de religie.”
Discriminarea școlară poate fi combătută
legal. Dacă autoritățile doresc acest lucru?
S-a autosesizat CNCD-ul?
Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) este autoritatea de stat autonomă, sub control parlamentar, care își desfășoară activitatea în domeniul discriminării.
Este garant al respectării și aplicării principiului nediscriminării, în conformitate cu legislația internă în vigoare și cu documentele internaționale la care România este parte.
Una dintre principalele atribuții ale CNCD este ”Investigarea, constatarea și sancționarea faptelor de discriminare. Pentru analizarea cât mai corectă a cazurilor și pentru luarea deciziilor în cazul petițiilor primite sau autosesizărilor, Colegiul Director dispune de măsuri pentru a investiga cazurile, în urma cărora acesta constată existența sau nu a faptei de discriminare și după caz, sancționarea acesteia.”
De asemenea, Uniunea Europeană (UE) combate discriminarea pe motive de sex, rasă sau origine etnică, religie sau convingeri, handicap, vârstă şi orientare sexuală. În plus, orice discriminare pe criterii de naţionalitate este interzisă prin Tratate. Dreptul la nediscriminare este consolidat prin Carta drepturilor fundamentale, care are aceeaşi valoare juridică precum Tratatele. http://europa.eu/legislation_summaries/justice_freedom_security/combating_discrimination/index_ro.htm
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu