miercuri, 22 iunie 2016

Bombele pe roți fac victime cu morți și răniți

Transportul public românesc, un pericol tot mai mare pentru călători


 Trenuri, metrouri, autobuze, troleibuze, tramvaie, autocare, microbuze. Majoritatea acestor autovehicule de transport public au devenit, în ultimii ani, adevărate bombe pe roți. CFR-ul, Metrorex-ul, RATB-ul, întreprinderile de tansport local, operatorii de stat sau privați sunt tot atâtea instituții de transport în comun care pun în pericol, zi și noapte, călătorii. Riscul este tot mai mare.
Metroul ia foc, locomotivele trenurilor CFR se încing și se opresc cu tot cu vagoane pe șine sau deraiază, autobuzele sunt hârburi periculoase pentru călători, tramvaiele au vârste venerabile până la 40 de ani, poate chiar mai mult, prezentând printre altele riscuri de electrocutare a călătorilor, troleibuzele scârțâie din toate încheieturile, autocarele se răstoarnă și fac victime pe șosele, microbuzele arhipline, vechi, ruginite, improprii transportului public, gem de durere la fiecare metru parcurs, amenințând că se rup în bucăți cu oameni cu tot.

Este o realitate cotidiană a serviciilor și condițiilor de transport public românești. Iar aici nu vorbesc de calitatea condițiilor de călătorie, nu există așa ceva. Vorbesc de riscurile transportului în comun, în multe cazuri mortale, soldate cu victime, inclusiv din rândul copiilor nu doar al adulților, riscuri care sunt imense.Săptămânal, dacă nu chiar zilnic, la nivel național, se înregistrează accidente și evenimente nedorite în mijloacele de transport public. În alte cazuri, sunt la un pas de accidente catastrofale.Transportul în comun este un pericol public tot mai evident, în ultimul timp, în România.

Ultimele evenimente nedorite din acest domeniu ne arată situația critică ce se accentuează continuu, lăsând, din păcate, victime în urmă. Doar săptămâna trecută, un autocar supraîncărcat cu elevi s-a răsturnat, lăsând în urmă 4 morți și mai mulți răniți. Tot zilele trecute, la metroul bucureștean s-au înregistrat două incidente care puteau face zeci, chiar sute de victime, în trenurile bucureștene supraaglomerate. Într-o singură săptămână, Metrorex a înregistrat două cazuri de incendiu pe tunel, alertând la maximum pompierii, ambulanța, instituțiile de  intervenție în situații de urgență, care au ajuns cu greutate la fața locului, din cauza unui trafic infernal al Bucureștiului. Fumul de la metrou se putea vedea chiar și de la ferestrele Guvernului, la stația Piața Victoria. Aceste incidente întâmplate la ore de vârf, cu trenuri supraaglomerate, cu trafic mare de călători, puteau duce la crearea unei panici puternice, colective printre oamenii prinși în tunel, cu urmări grave.

La doar două zile, a avut loc alt accident asemănător la stația de metrou Timpuri Noi. Foc și fum pe tunel. În ultimii ani, au fost și alte evenimente nedorite la metroul bucureștean, care au pus în pericol călătorii și angajații instituției, dar, recent, s-au înmulțit îngrijorător incidentele. În urma unor astfel de situații foarte periculoase, conducerea Metrorex nu a avut nicio explicație pentru opinia publică!!! Oricând, la metroul supraaglomerat pot avea loc accidente catastrofale, dar până acum, nici un responsabil din domeniu nu pare prea îngrijorat de acest pericol. Nu pare că se face nimic pentru prevenirea pericolelor.

Transportul public bucureștean este un risc tot mai mare pentru călători, începând cu parcul auto al RATB insuficient ca număr de autovehicule, cu stare tehnică extrem de precară, cu infrastructură din cauza căreia se pot întâmpla oricând accidente, circulând într-un trafic infernal, supraaglomerate.
Pe lângă toate acestea, au devenit la ordine zilei și certurile între călători, mai ales între bătrâni și tineri, agresați cu toții de lipsa condițiilor de transport civilizat în cel mai aglomerat oraș al României.

I-aș lua de mână pe noii edili ai Capitalei, în responsabilitatea cărora se află transportul în comun, să facă, incognito, ca simpli cetățeni, câteva călătorii cu mijloacele RATB și apoi să declare că vor face și vor drege pentru rezolvarea problemelor. Din păcate, sunt rupți de realitate, ca noul primar general general, Gabriela Firea, ce trăncăne verzi și uscate, că rezolvă problema transportului, mințind fără rușine bucureștenii.

Tot săptămâna trecută, un tren a înregistrat o premieră în istoria CFR, a făcut circa 24 de ore de la Arad la Constanța, via București. Mai repede ajungeau pe jos călătorii. Pe drum, terasamentul a fost blocat și deranjat de căderea unor copaci, iar locomotiva a luat foc. Nemaivorbind de lipsa totală a condițiilor de călătorie, de transport civilizat contra unui preț piperat plătit de călători, în schimbul căruia le-a fost pusă viața în pericol de mai multe ori: puteau să se îmbolnăvească în tren din cauza mizeriei, puteau muri în vagoane din cauza caniculei, erau oricând expuși pericolului de accident. Din păcate, călătoria cu trenul a devenit o adevărată aventură cu riscuri extreme, pentru oamenii care sunt nevoiți să apeleze la acest mijloc de transport. Știu când pleacă de acasă, dar nu știu dacă se mai întorc.

Alte bombe pe roți, care fac victime săptămână de săptămână, sunt microbuzele cu trasee urbane sau preorășenești, care nu respectă nici un fel de condiții privind normele de siguranță a traficului rutier. Majoritatea fără licențe de transport, în stare tehnică extrem de precară, cu șoferi care vorbesc la telefon în timpul mersului, încălcând grav legile de circulație, prezintă riscuri foarte mari de accidente pe șosele. Ceea ce, din nenorocire, se și întâmplă aproape cotidian. Arhipline, cu pasageri înghesuiți, pe scaune și în picioare, mai ceva ca sardelele, practicând în special transport de navetiști, aceste microbuze au devenit pericole evidente pentru viața călătorilor. Dar nimeni nu ia nicio măsură în privința lor. Fac și evaziune fiscală, biletul fiind un moft în astfel de mijloace de transport în comun.

Ce dacă sunt periculoase, merge și așa. Românii care sunt nevoiți să utilizeze astfel de mijloace inadecvate nu au ce face. Conștient, își pun viața în pericol circulând cu microbuzele. N-au alternative, în special din motive materiale.