miercuri, 5 octombrie 2016

Costul ”luxului” public

În România, nici apa rece nu mai este ce a fost


Războiul instituțiilor, al incompetenței și prostiei face sute de mii de victime nevinovate. Foarte mulți oameni, adulți și copii, locuitori, chiriași și cetățeni aflați în găzduire temporară prin București, capitala europeană a României, sunt de-a dreptul terorizați, în ultimele săptămâni. Disconfortul acestora este plătit regulat, la tarife umflate discreționar, chiar de către victime. Nervozitatea, nemulțumirea oamenilor a ajuns la cote fierbinți, gata să explodeze în capul responsabililor sau iresponsabililor de această situație. 1,3 milioane de bucureșteni sunt racordați la RADET.

Pe 9-10 octombrie, RADET conform, propriului anunț către bucureșteni, trebuia să facă probe de căldură, astfel că aceștia au fost solicitați din vreme, să țină deschise robinetele de căldură la calorifere. Oare, câți dintre plătitorii de facturi pentru agentul termic au simțit și căldură în case? Eu, ca mulți alți racordați la această regie, am constatat că nici măcar un minut, nu s-au încălzit caloriferele, în ciuda faptului că au fost deschise să primească energie termică cel puțin 48 de ore. Nu știu cum au fost probele de căldură ale RADET, dar sigur știu că factura  la energie termică va veni sigur, cel puțin pentru o zi și o noapte de ”încălzire”. Plătim probele!!! Astfel, vom plăti ca proștii pentru ceva ce nu am primit. Pentru nimic.

Paradoxal pentru lumea civilizată, obișnuit pentru societatea românească, cu cât asigurările oficialilor că va fi bine sunt mai dese și mai răspicat anunțate, cu atât situația este mai critică pentru cetățenii/victime. Cum, dracu, plătim tot mai mult și fără voie, suntem furați pe față, tot timpul, nu știu?!!! Cert este că plătim prostia, șmecheria, furtul, incompetența... Plătim regulat, tot mai gras și greu lucruri și servicii publice de care nu beneficiem.

Plecăm și venim acasă cotidian, la serviciu, la școală, nu contează unde. Dai drumul la robinetul de apă caldă, curge apă rece. O lași să curgă, în speranța că vine apa caldă. Aștepți câteva minute bune, apa curge tot rece ca gheața. Nu poți să te speli nici pe mâini. Oprești robinetul. Aștepți câteva zeci de minute, ore poate, încerci din nou apa caldă. Degeaba, agentul termic mult dorit se lasă mult așteptat. Nu vine pe țeavă. Da, eu, tu, el, ea, noi, voi, toți cei racordați la sistemul public termic al RADET, nu avem apă caldă. În loc de apă caldă curge rece, dar contorul înregistrează și taxează apă fierbinte. Plătim ca proștii apă caldă și primim rece. Facem dușuri reci cu preț de apă fierbinte, pe care le plătim cu bani gheață.

Înjurăm frustrați, pe cine ne vine la gură. Degeaba, tot nu vine apa caldă. Îi băgăm în toate cele pe edili, directori, incompetenți. Degeaba, nu vine nici apa rece curată. Plătim tot ce este trecut pe factură, costuri reala sau ireale, tot nu avem agent termic. Mama lor de nemernici...

În ultimul timp, nici apa rece nu mai e ce a fost. Nu mai este curată. Nu mai este bună nici măcar de apă menajeră. Apa rece a bucureștenilor racordați la sistemul public este tot mai colorată. Nespecifică, ar spune unele autorități de control și verificare a calității apei. Nu mai este bună nici pentru menaj, nici pentru spălat. Nici nu mai poate fi vorba de apă potabilă.

Apa de la robinet, de la duș, de la bucătărie, de la baie, apa furnizată de rețeaua publică a devenit un dușman de temut. Este periculoasă pentru sănătatea celor care o beau, o folosesc la gătit sau la spălat. Apa de la robinet este un dușman atipic. Atacă nu doar viața oamenilor, ea distruge și instalațiile de utilități pe care le folosim în locuințele proprii. Face și alte pagube materiale cetățenilor care o folosesc și o plătesc la prețuri de lux. Distruge și mașinile de spălat.

Utilizatorii rețelelor publice de apă, ”beneficiarii” serviciilor de furnizare ies cu daune uriașe, pagube multiple provocate de ”calitatea” apei. Pe de o parte, plătesc apă caldă și primesc rece și plătesc tariful fierbinte. Pe de altă parte, plătesc apă rece și primesc un lichid infect, colorat, cu rugină, nisip, calcar și alte ingrediente care nu fac parte din proprietățile apei curate, potabile, bună de consum. Aceste tarife lunare sunt completate de pagubele frecvente produse de apa furnizată, instalațiilor și mașinilor de spălat distruse de ”calitatea” apei. Colac peste pupăză, toate aceste costuri ale ”beneficiarilor” sunt completate cu pierderile, pagubele, reparațiile și încărcările financiare incluse în notele de plată ale furnizorilor.

De câteva luni încoace, înainte, dar mai ales după instalarea noii administrații municipale a Bucureștiului, cetățenii racordați la sistemul public de furnizare a agentului termic primesc tot mai dese asigurări de bine. Că nu vor duce lipsă de apă caldă și căldură. În realitate, nu primesc nici apă caldă, nici apă rece și probabil, nu vor primi nici căldură conform obligațiilor contractuale ale furnizorului. Mai mult, sunt și furați evident, pe față, la facturare, plătind din greu prețuri de lux, pentru un produs pe care nu îl primesc, în speță apa caldă, dar și un produs neconform, apa rece, care în loc să fie curată, bună de cosum, este doar un lichid infect, periculos.

În războaiele aproape istorice, de zeci de ani, dintre instituții-RADET, ELCEN, DISTRIGAZ, Primăria Capitalei și altele, cu implicare politică sau nu, dar cu incompetență și prostie cât cuprinde-singurii păgubiți, care plătesc cu vârf și îndesat, sunt doar cetățenii ”beneficiari” ai serviciilor publice. Cetățeni deveniți tot mai nervoși, tot mai iritați de postura de victime/plătitoare. Oameni terorizați de ani de zile de problemele cu livrarea agentului termic.

Până acum, nu am auzit nici un responsabil oficial, funcționar, director, ales sau numit, care să vorbească, să ceară, să facă ceva pentru despăgubirea cetățenilor furați de sistemul vicios. Nu face nimic nimeni, nici măcar victimele/plătitoare, pentru ieșirea din această situație care pare fără soluții. La ora actuală, ”beneficiarii” furnizorilor de apă rece și agent termic au parte doar de: asigurări demagogice și certuri între instituțiile implicate; de apă rece infectă, periculoasă; sunt obligați să plătească apă rece la preț de apă caldă; sunt expuși riscului de îmbolnăvire și au parte de pagube produse de lipsa de calitate a apei primite; plătesc tot mai mult facturi pe produse și servicii fictive, umflate la greu de către furnizori.

După cum putem constata, civilizația, confortul, serviciile și lucrurile elementare, cum ar fi spălatul, au devenit un lux în România, în București, drept pentru care le plătim la costuri de lux.