Reforma digitală a tunurilor școlare
E clar, prin declarațiile și intențiile noilor stăpâni ai
Educației românești suntem asigurați că țara noastră viitor de aur are.
Proaspătul ministru pesedist al învățământului, care știți, nu-i Abramburica,
desigur, este un alt universitar de renume, ne asigură ferm, că nivelul
educației școlare din mediul rural va crește ca Făt Frumos din poveste. Reforma
digitală, prin introducerea logisticii și manualelor digitale, va deștepta toată
suflarea școlarilor de la sate.
Nu spune că-i va
deștepta și pe dascălii meniți să-i învețe pe copiii țăranilor, care dascăli
nici ei nu prea știu cu era digitală, cum se face educația prin intermediul
acestei tehnologii moderne. Nu-i bai, că nici mulți profesioniști din educație,
de pe la orașe, capitale municipii de județ sau de țară, chiar universitari,
habar nu au cum e cu utilizarea tehnologiei digitale în educație. Unii nu știu
și nu pot, alții nu vor să știe și nici nu vor să învețe, să se adapteze
tehnologiei moderne, iar o altă categorie, chiar dacă intră în fișa postului lor
pregătirea continuă și adaptarea la nou, sunt complet dezinteresați de aducerea
și menținerea nivelului profesional la actualitatea cerințelor moderne în
domeniu.
Revenind la intențiile declarative ale ministrului
Educației Naționale, Pavel Năstase, de a face o nouă lege în domeniu, a câta
oare în era postcomunistă a României, demnitarul, care se revendică om de la
țară și zice că știe problemele din zona rurală, crede că a venit vremea să-i
ducă pe elevii de la sate, de la coada vacii la știința utilizării computerelor
și inteligenței electronice. Asta, în ciuda bugetului Educației, care nu
împiedică însă, parteneriatul în realizarea acestui scop nobil, cu mai multe
firme din domeniul IT.
Frumoase intenții la nivel declarativ, demagogic și
politic, cu toate că, unii cârcotași ar spune ceva despre niște interese de
afaceri obscure, niște contracte ce ar urma să dea substanță și să direcționeze
niște bani pe anumite canale. Cine se uită în trecutul ”reformării” acestui
domeniu și ”modernizării”, nu poate să nu constate că ar fi a nu știu câta ”digitalizare”
a învățământului românesc, începând chiar cu introducerea computerelor pentru
prima dată în școlile noastre și ajungând la actualele intenții de înlocuire a
manualelor clasice cu cărțile electronice. Proces sinuos de digitalizare care
a dus chiar și la anchete soldate cu megadosare, cum este cel al Microsoft și
care au scos în evidență afacerile oneroase în domeniu.
Într-un domeniu unde
ani de zile, s-au făcut afaceri de sute de milioane de euro, unde contractele
dubioase au stabilit interesul urmărit de diriguitorii educației românești,
indiferent din ce spectru politic ar fi provenit aceștia, lucrurile actuale și
perspectivele continuă să fie aceleași. În detrimentul copiilor, tinerilor, al
societății și al viitorului acestei țări.
Cum să vorbești demagogic,
politic, cu interes partinic despre noua digitalizare a învățământului
românesc, în zonele rurale, când tu nu ai rezolvat nici cu weceul din curtea
școlii, cu apa, cu clădirile, cu baza materială, cu lipsa de dascăli și de
profesionalism a multora din domeniu.
Când n-ai rezolvat cu autorizațiile de
funcționare, cu asigurarea condițiilor materiale strict necesare desfășurării
unui proces de învățământ normal. Când n-ai suficiente clădiri pentru școli,
când n-ai apă, mobilier, bănci, cretă în unitățile de învățământ.
Când nu ai cabinete medicale,
asistență medicală școlară, când nu ai învățători și profesori, când nu asiguri
programele de alimentație stabilite legal pentru elevi, când nu asiguri
protecția și securitatea școlarilor. Când nu ai o programă echilibrată și
performantă corespunzătoare cerințelor actuale.
Când nu asiguri fondurile
suficiente desfășurării unui proces educativ normal, nu asiguri șanse egale
tuturor copiilor.
Când multe școli, chiar și din
mediul urban, inclusiv din București, se confruntă cu invazii de păduchi și
diverse epidemii.
Fără să ții cont de
toate aceste aspecte esențiale derulării unui proces educativ normal, anunți
demagogic digitalizarea educației în mediul rural. Ce pot să însemne aceste
intenții decât niște viitoare tunuri, contracte oneroase, direcționate, menite
mai degrabă să umfle diverse conturi din caracatița corupției. Tunuri percepute
de orice cetățean cu un minim de logică, ce nu acceptă ca prostul praful în
ochi aruncat de guvernanți.
Acum câteva luni, actualul
primar general al Capitalei, Gabriela Firea, anunța alocarea unor fonduri
importante destinate declarativ asigurării bazei materiale și asistenței
medicale în școlile din București. Știe cineva ce se face cu acești bani, câte
școli au cabinete medicale funcționale, cum sunt dotate acestea, inclusiv cu
medicamente și în ce măsură este asigurat personalul medical din unitățile
bucureștene de învățământ?
Impresia și percepția
multor români este că se încearcă niște tunuri uriașe în domeniul Educației
Naționale de actuala guvernare. În ce măsură vor reuși aceste tunuri și cât de
mult vor drena ele banii către băieții deștepți vom vedea în scurt timp. Bine
ar fi să ne înșelăm, iar banii să fie cheltuiți corect pentru educația copiilor
din această țară.
Dar, realitatea ne arată că de la coada vacii la
computer, de la weceurile din fundul curții la digitalizarea învățământului
românesc este cale lungă. Va mai curge multă demagogie și se vor mai drena încă
sume importante de bani de la bugetul de stat până se va reuși asigurarea unor
condiții materiale normale desfășurării unui învățământ decent.
Până la digitalizare în educație mai e mult. Nu ar fi
bine ca înainte să asigurăm condițiile materiale necesare, programa adaptată
cerințelor moderne, personalul pregătit corespunzător și să reducem măcar un
pic din analfabetismul dezvoltat în ultimii 25 de ani?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu