Nu este doar aparență, ci o tristă realitate faptul că tot mai mulți români merg la biserici de paradă, în timp ce tot mai puțini își păstrează credința și respectă normele morale și valorile creștine
De multe ori, când
turiștii străini vin să viziteze România
și nimeresc în zile de sărbători religioase, constată, văd mulțimi de oameni
stând la cozi și bulucindu-se în biserici, ba să ia aghiasmă, ba să pupe nu
știu ce moaște lăudate a fi făcătoare de minuni, ba din alte motive. Prima
impresie a celor veniți de pe alte meleaguri față de astfel de priveliști este
că românii sunt un popor foarte credincios în Dumnezeu și perceptele moralei
creștine.
Este o concluzie
falsă generată de aparențele înșelătoare, deoarece acest lucru nu are legătură
prea mare, pentru mulți dintre mergătorii la biserici, cu respectarea
perceptelor și normelor moralei creștine. Exceptându-i desigur, pe aceia tot
mai puțini, care au cu adevărat credința creștină în suflet și inimă.
Dacă până în 1989,
pe vremea comunismului ateu, mulți oamenii mergeau rar și chiar pe ascuns la
biserici, începând cu 1990 și până în prezent apetitul românilor pentru religie
s-a deschis peste măsură, nesperat nici de cei mai optimiști preoți, fiind
luate cu asalt, la fiecare sărbătoare, lăcașurile Domnului. În România
ultimilor ani, libertatea religioasă a luat un avânt deosebit, fapt ce a
determinat apariția, construirea sau refacerea multor astfel de locuri
ritualice și de rugăciune, aparținând diverselor culte religioase.
În ciuda faptului că a pierdut foarte mulți enoriași în
favoarea altor culte, din diverse motive, Biserica Ortodoxă are cei mai mulți
enoriași în rândul populației din țara noastră, iar când vezi sau vizioneazi
știri în zilele de sărbătoare, ai aceeași impresie înșelătoare că cei care merg
la biserică sunt extrem de credincioși. Realitatea este cu totul alta. Mersul
la biserică, la foarte mulți români a devenit ceva la modă, un fel de sport, se
poartă de aparență, pentru că dă bine la imagine, pentru că e de bon ton.
După percepția mea, constat că în timp ce crește numărul
oamenilor care merg la biserici scade comunitatea credincioșilor creștini cu
adevărat. Oricine a fost în ultimii ani în bisericile ortodoxe nu se poate să
nu fi văzut, perceput atmosfera din lăcașurile de cult: oameni care în loc să
se roage, să se încarce spirtual, să reflecte la perceptele și normele moralei
creștine, fac cu totul și cu totul altceva- bârfesc, vorbesc și au cu totul și
cu totul alte preocupări în timpul slujbelor, se perindă, se înghesuie, se
ceartă, se hlizesc, chiar se bat, creează stări incompatibile cu cele sfinte.
Astfel de lucruri se întâmplă frecvent și nu doar în timpul slujbelor,
deranjându-i pe tot mai puținii oameni credincioși cu adevărat.
Recent, în noaptea
de Înviere din acest an, am văzut trei femei care luaseră lumină, ieșind
dintr-o biserică, cu una dintre ele în frunte, exclamând fericită și grăbită: „-Am
luat Paște, acum hai să bem, să fumăm, să mâncăm, să…!” Am văzut și cu prilejul
altor sărbători ortodoxe și vedem cu toții cum lumea se bulucește la biserici
în special pentru lucruri pământene, se roagă pentru înnavuțire, pentru mărire,
pentru protecție divină, pentru diverse lucruri neacceptate de morala creștină.
Unii plătesc bani mulți să le sfințească popii mașinile de lux sau casele și
vilele.
Am văzut așa
ziși credincioși, care merg cu regularitate la biserică, încălcând cu bună
știință cele zece porunci: 1) Să nu ai
alţi dumnezei afară de Mine. 2) Să nu-ţi faci chip cioplit, nici vreo
înfăţişare a lucrurilor care sunt sus în ceruri, sau jos pe pământ, sau în
apele mai de jos decât pământul. Să nu te închini înaintea lor şi să nu le
slujeşti. 3) Să nu iei în deşert Numele Domnului Dumnezeului tău; căci Domnul
nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua în deşert Numele Lui. 4) Adu-ţi aminte
de ziua de odihnă, ca s-o sfinţeşti. 5) Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta. 6)
Să nu ucizi. 7) Să nu preacurveşti. 8) Să nu furi. 9) Să nu mărturiseşti strâmb
împotriva aproapelui tău. 10) Să nu pofteşti casa aproapelui tău; să nu
pofteşti nevasta aproapelui tău, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui,
nici măgarul lui, nici vreun alt lucru, care este al aproapelui tău.
Am văzut persoane mergând la biserici și
rugându-se să aibă spor și protecție la furat, am văzut oameni blestemându-i pe
alții, dorindu-le răul. Sunt sărbători religioase, în special cele mari, unde
vin românii de peste hotare, unii să se fălească, să arate lumii ce au dobândit
prin muncă sau prin fărădelegi, rugându-se la Dumnezeu să-i ajute, să-i
protejeze în continuare de mâna lungă a legii.
Interesul personal, material, de mărire,
cred că este în realitate motivul pentru care tot mai mulți români merg în
lăcașurile de cult. Toți am văzut, cum din 1990 încoace, permanent, oameni cu
poftă de mărire dar cu puțină sau chiar deloc credință în Dumnezeu, se folosesc
ără scrupule de cele sfinte pentru a câștiga voturi. Au transformat Biserica în
agent electoral. Diverși politicieni mai vechi sau în devenire practică
frecvent acest lucru, făcându-și campanii electorale pe seama credinței și
naivității electoratului, folosind imagini cu ei în biserici sau la porțile acestora, pentru a
câștiga capital electoral. Mulți sau bătut cu pumnul în piept, au făcut fațadă
de credința lor falsă și au ajuns să fie ei bătuți de Dumnezeu. De parcă credința
nu este un lucru personal, intim, în sufletul și inima omului, ci o chestie de
care trebuie să ne folosim, de paradă.
Chiar și unii preoți folosesc lăcașul
sfânt în scop electoral sau pentru obținerea de foloase materiale. De la
biserică la biserică, slujitorii Domnului care nu se sinchisesc de normele
moralei creștine, au diferite strategii pentru ca să își atingă scopurile, în
special cele de înnavuțire și de urcare în ierarhie. Recent, am auzit oameni
plângându-se de atitudinea unor preoți din parohii bucureștene, care au refuzat
să împărtășească și spovedească oamenii, indiferent că erau adulți sau copii,
sub diferite pretexte! Unii condiționau oficierea acestor ritualuri de diverse
aspecte, de prezență constantă și donații materiale față de biserica unde sunt
preoți.
În zilele noastre, pe lângă faptul că
credința adevărată este tot mai rară în sufletul și inimile românilor, vechea
zicală “Nu face ce face popa, ci fă ce zice popa“ nu mai este valabilă. Este
complet depășită, deoarece unii popi au început să ceară tot mai mulți bani,
iar Biserica instituțională face afaceri pe seama turmei pe care ar trebui să o
păstorească și să o apere.
Nu este doar aparență, ci o tristă
realitate faptul că tot mai mulți români merg la biserici de paradă, în timp ce
tot mai puțini își păstrează credința și respectă normele morale și valorile
creștine. De multe ori, vedem oameni fără credință, folosindu-se însă, de
falsitatea credinței în vorbele și faptele lor. Este bine totuși, chiar dacă
sunt tot mai puțini, pe zi ce trece, că mai există și oameni credincioși cu
adevărat, cu o credință necondiționată de nimic, dar și slujitori adevărați ai
Domnului, preoți cu har care păstoresc și îndrumă turma conform normelor și
perceptelor creștine.
M-am gândit adeseori, când vedeam falși
creștini bătându-se în piept cu credința lor în Dumnezeu, că dacă ar respecta fiecare
dintre noi măcar jumătate sau două-trei din cele zece porunci, am avea o
societate mai bună, fără atâtea nenorociri și fărădelegi. La fel și în cazul
preoților, dacă ar respecta cât de cât poruncile Domnului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu