Controlează cineva legalitatea programelor Cornul și laptele și Mere în
școli? La ce nivel sunt afacerile ilegale în unitățile școlare?
La nivel european
se discută despre educația pentru o alimentație sănătoasă în școlile țărilor
membre ale Uniunii Europene, ce se intenționează a fi corelată cu programe de
alimentație adecvate. Se pare că și România trebuie să prezinte o strategie
pentru anul școlar 2015-2016, pentru a putea beneficia în continuare de
finanțarea fondurilor de alimentație școlară gen Laptele și cornul și Fructele în
școli. Nu știu dacă responsabilii români au în vedere și lucrează la o
astfel de strategie.
Cert este însă, că de-a lungul anilor, au fost accesați și
cheltuiți zeci de milioane de euro din fodurile europene destinate acestor
scheme, cărora li s-au adăugat alte sume importante din bugetul național. Cum
au fost folosiți bani, cum s-au atribuit contractele, în ce buzunare s-a scurs
profitul anual din aceste afaceri, ce ilegalități și corupție au generat în
țara noastră s-a discutat prea puțin. Și doar atunci când au fost contestații
din partea anumitor firme nemulțumite de rezultatele licitațiilor.
Pe de altă parte, periodic, s-au mai făcut controale
și verificări neconcludente, echivoce privind calitatea produselor livrate,
calitate pe care realitatea a relevat-o ca fiind mai mult neconformă, atât sub
aspectul securității alimentare, cât și al cantității ambalate.
Orice
copil ai întreba despre calitatea și cantitatea cornului, biscuiților, laptelui
sau merelor primite la școală, ai avea răspunsuri de nemulțumire.
Dacă
mai toate unitățile de învățământ au primit corn sau biscuiți și lapte, mult
mai puține au primit fructe, mere în speță, ale căror caracteristici au fost
departe de obligativitatea normelor legale.
Frecvent,
cantitatea ambalată a înregistrat greutăți constant sub cele admise, la produs
luat per bucată. Dar, în general, cantitatea totală a produselor din schemele
de alimentație școlară a scăzut cu diverse prilejuri, cum ar fi: zilele când
elevii aveau programate activități în afara școlii, dar au fost pur și simplu
zile când laptele și cornul, nemaivorbind de mere, nu soseau deloc la școală.
Este
clar că absența acestor produse în diverse zile diminuau mult cantitatea
livrată în fiecare lună, micșorându-se rația din dreptul copiilor, dar nu și
contravaloarea lor evidențiată și plătită în contracte către firmele
producătoare și distribuitoare. Nu am văzut nici un control, nici o verificare
a nici unei autorități care să facă diferența valorică între cantitățile din
contract și cele livrate efectiv către școli. Și nici pe nimeni să fie tras la
răspundere pentru diferența de valoare. Nu cred și nu este posibil ca în cursul
anului școlar, firmele responsabile pentru cele două programe de alimentație în
școli, să fie penalizate în contract ori de câte ori n-au respectat clauzele
contractuale, ritmul livrărilor, cantitățile și calitatea!
Căci dacă ar fi existat astfel de penalizări s-ar fi
recuperate sume importante de bani, uneori chiar și la jumătate dacă nu mai
mult, de la firme, din cauza nerespectării clauzelor contractuale. Ori, în
astfel de cazuri, autoritățile de control și verificare e clar că n-au
sancționat pe nimeni, că dacă verificau, sancționau și luau măsuri legale nu
s-ar mai fi înregistrat astfel de deficiențe la livrarea acestor produse. În
plus, s-ar fi recuperat prejudicii importante.
Cine
înapoiază autorităților sumele plătite unor firme care încalcă frecvent și cu
bună știință legea, sume provenite atât din bani europeni, cât și din bani de
la buget, sume care anual, la nivel național, se ridică la zeci de milioane de
euro? Sume pentru care firmele câștigătoare ale licitațiilor au livrat
cantități mult reduse față de cele prevăzute în contract, la calitate
îndoielnică, în unele cazuri produsele fiind la limita periculoasă de consum
pentru copiii cărora le era destinat consumul.
Realitatea ne demonstrează că nimeni nu a contabilizat
exact cantitățile și calitatea produselor livrate în școli și, mai mult, nimeni
nu a verificat legalitatea acestor afaceri extreme de profitabile pentru
băieții deștepți care au câștigat licitațiile.
Anul școlar 2014-2015 este pe sfârșite. De mai mulți
ani, există afaceri în și cu școli, pe seama elevilor, pe spinarea și buzunarul
părinților. În ultima vreme, de
când se vede mai accentuat lupta împotriva corupției, parcă și afacerile
oneroase, cu excepția programelor Cornul și laptele și Mere în școli, au
început să mai scadă, în unitățile de învățământ. Cel puțin, observăm că nu mai
au aceeași amploare și aplomb ca în anii trecuți. Este un început, să vedem
până unde merge și cât ține.
Când
autoritățile responsabile, îndrituite vor lua la verificare și control cele
două scheme de profit sigur și baban din școli?
Mai ales că
acum, la nivel european se discută comasarea schemelor celor două
programe, diversificarea și îmbogățirea ofertei privind educația alimentară
școlară, implicit mărirea sumelor alocate acestor proiecte. Acest lucru va
atrage evident și mai multe firme, mai mulți corupți care se doresc abonați la
țâța banilor europeni și ai banilor din bugetul de stat, prin intermediul
programelor de alimentație școlară la nivel național.
Cum spunea un cetățean care a constatat fenomenul
corupției și în acest sector al educației, ”în România se fură mai mult pe măsură ce
sumele alocate sunt mai mari!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu