Transportul public
românesc, un pericol tot mai mare pentru călători
Trenuri, metrouri, autobuze,
troleibuze, tramvaie, autocare, microbuze. Majoritatea acestor autovehicule de
transport public au devenit, în ultimii ani, adevărate bombe pe roți. CFR-ul,
Metrorex-ul, RATB-ul, întreprinderile de tansport local, operatorii de stat sau privați
sunt tot atâtea instituții de transport în comun care pun în pericol, zi și
noapte, călătorii. Riscul este tot mai mare.
Metroul ia
foc, locomotivele trenurilor CFR se încing și se opresc cu tot cu vagoane pe
șine sau deraiază, autobuzele sunt hârburi periculoase pentru călători,
tramvaiele au vârste venerabile până la 40 de ani, poate chiar mai mult,
prezentând printre altele riscuri de electrocutare a călătorilor, troleibuzele
scârțâie din toate încheieturile, autocarele se răstoarnă și fac victime pe
șosele, microbuzele arhipline, vechi, ruginite, improprii transportului public,
gem de durere la fiecare metru parcurs, amenințând că se rup în bucăți cu
oameni cu tot.
Este
o realitate cotidiană a serviciilor și condițiilor de transport public
românești. Iar aici nu vorbesc de calitatea condițiilor de călătorie, nu există
așa ceva. Vorbesc de riscurile transportului în comun, în multe cazuri mortale,
soldate cu victime, inclusiv din rândul copiilor nu doar al adulților, riscuri care
sunt imense.Săptămânal, dacă nu chiar zilnic, la nivel național, se
înregistrează accidente și evenimente nedorite în mijloacele de transport
public. În alte cazuri, sunt la un pas de accidente catastrofale.Transportul în
comun este un pericol public tot mai evident, în ultimul timp, în România.
Ultimele
evenimente nedorite din acest domeniu ne arată situația critică ce se
accentuează continuu, lăsând, din păcate, victime în urmă. Doar săptămâna
trecută, un autocar supraîncărcat cu elevi s-a răsturnat, lăsând în urmă 4
morți și mai mulți răniți. Tot zilele trecute, la metroul bucureștean s-au
înregistrat două incidente care puteau face zeci, chiar sute de victime, în trenurile
bucureștene supraaglomerate. Într-o singură săptămână, Metrorex a înregistrat
două cazuri de incendiu pe tunel, alertând la maximum pompierii, ambulanța, instituțiile
de intervenție în situații de urgență,
care au ajuns cu greutate la fața locului, din cauza unui trafic infernal al
Bucureștiului. Fumul de la metrou se putea vedea chiar și de la ferestrele
Guvernului, la stația Piața Victoria. Aceste incidente întâmplate la ore de
vârf, cu trenuri supraaglomerate, cu trafic mare de călători, puteau duce la
crearea unei panici puternice, colective printre oamenii prinși în tunel, cu
urmări grave.
La doar două zile, a avut loc alt accident asemănător la stația de
metrou Timpuri Noi. Foc și fum pe tunel. În ultimii ani, au fost și alte
evenimente nedorite la metroul bucureștean, care au pus în pericol călătorii și
angajații instituției, dar, recent, s-au înmulțit îngrijorător incidentele. În urma
unor astfel de situații foarte periculoase, conducerea Metrorex nu a avut nicio
explicație pentru opinia publică!!! Oricând, la metroul supraaglomerat pot avea
loc accidente catastrofale, dar până acum, nici un responsabil din domeniu nu
pare prea îngrijorat de acest pericol. Nu pare că se face nimic pentru
prevenirea pericolelor.
Transportul public bucureștean este un risc tot mai mare pentru
călători, începând cu parcul auto al RATB insuficient ca număr de autovehicule,
cu stare tehnică extrem de precară, cu infrastructură din cauza căreia se pot
întâmpla oricând accidente, circulând într-un trafic infernal, supraaglomerate.
Pe lângă toate acestea, au devenit la ordine zilei și certurile
între călători, mai ales între bătrâni și tineri, agresați cu toții de lipsa
condițiilor de transport civilizat în cel mai aglomerat oraș al României.
I-aș lua de mână pe noii edili ai Capitalei, în responsabilitatea cărora se află
transportul în comun, să facă, incognito, ca simpli cetățeni, câteva călătorii
cu mijloacele RATB și apoi să declare că vor face și vor drege pentru
rezolvarea problemelor. Din păcate, sunt rupți de realitate, ca noul primar
general general, Gabriela Firea, ce trăncăne verzi și uscate, că rezolvă
problema transportului, mințind fără rușine bucureștenii.
Tot săptămâna trecută, un tren a înregistrat o premieră în istoria
CFR, a făcut circa 24 de ore de la Arad la Constanța, via București. Mai repede
ajungeau pe jos călătorii. Pe drum, terasamentul a fost blocat și deranjat de
căderea unor copaci, iar locomotiva a luat foc. Nemaivorbind de lipsa totală a
condițiilor de călătorie, de transport civilizat contra unui preț piperat
plătit de călători, în schimbul căruia le-a fost pusă viața în pericol de mai
multe ori: puteau să se îmbolnăvească în tren din cauza mizeriei, puteau muri
în vagoane din cauza caniculei, erau oricând expuși pericolului de accident. Din
păcate, călătoria cu trenul a devenit o adevărată aventură cu riscuri extreme,
pentru oamenii care sunt nevoiți să apeleze la acest mijloc de transport. Știu
când pleacă de acasă, dar nu știu dacă se mai întorc.
Alte bombe pe roți, care fac victime săptămână de săptămână, sunt
microbuzele cu trasee urbane sau preorășenești, care nu respectă nici un fel de
condiții privind normele de siguranță a traficului rutier. Majoritatea fără
licențe de transport, în stare tehnică extrem de precară, cu șoferi care
vorbesc la telefon în timpul mersului, încălcând grav legile de circulație,
prezintă riscuri foarte mari de accidente pe șosele. Ceea ce, din nenorocire,
se și întâmplă aproape cotidian. Arhipline, cu pasageri înghesuiți, pe scaune
și în picioare, mai ceva ca sardelele, practicând în special transport de
navetiști, aceste microbuze au devenit pericole evidente pentru viața
călătorilor. Dar nimeni nu ia nicio măsură în privința lor. Fac și evaziune fiscală,
biletul fiind un moft în astfel de mijloace de transport în comun.
Ce
dacă sunt periculoase, merge și așa. Românii care sunt nevoiți să utilizeze
astfel de mijloace inadecvate nu au ce face. Conștient, își pun viața în pericol
circulând cu microbuzele. N-au alternative, în special din motive materiale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu