joi, 24 august 2017

Testele ”nucleare” din România

După modelul Coreei de Nord, cu focoasele la bătaie



România anului 2017. Secolul XXI. Câmpul tactic este teritoriul Justiției. Puterea politică actuală, reprezentată prin actualul ministru al Justiției, Tudorel Toader, cunoscut ca nemembru al coaliției la guvernare, PSD-ALDE poreclită și Ciuma roșie, a efectuat un nou experiment judiciar, în timpul vacanței judecătorești, prezentând, într-o conferință de presă, înainte de  publicarea și punerea în dezbatere publică, proiectele de modificare la Legile Justiției. Propunerile legislative aparțin Ministerului de Justiție.

 Cu precizarea apăsată a apoliticului Tudorel Toader, că aceste modificări vor fi prezentate Parlamentului și nu vor fi aprobate prin OUG. Dovadă că puterea în vigoare și-a învățat lecția, după eșecul OUG 13, privind abuzul în serviciu, și dorește să dea legitimitate deplină acestor legi prin aprobarea lor în forul legislativ suprem al țării.

De ce a fost aleasă această modalitate de fi făcute  cunoscute principalele modificări propuse, înainte de a fi prezentate oficial și complet pe site-ul instituției și a fi dezbătute de specialiștii în domeniu, nu a clarificat nimeni?!!!

Prin acest fel de prezentare și în special prin principalele modificări propuse-cele mai controversate sunt trecerea Inspecției Judiciare în subordinea ministrului Justiției și reducerea prerogativelor președintelui României privind numirea în funcțiile importante ale instituțiilor de forță ale Justiției-Parchete, DNA, DIICOT- s-a creat o stare de confuzie și revoltă în rândul opiniei publice.

Experimentul în cauză este perceput deja ca o încercare de repolitizare și subordonare politică a principalelor instituții ale Justiției, concomitent cu reducerea luptei anticorupție și salvarea penalilor de la răspunderea penală. În câmpul tactic al Justiției, exercițiul seamănă cu testările nucleare cu efecte necunoscute, dar incalculabile și catastrofale. Reacțiile adverse la astfel de teste sunt prompte și rapide, la nivel de comunicate, declarații și proteste verbale și la proteste de stradă.

Strategia de a legitima aceste experimente și a le oficializa legislativ prin votul Parlamentului este greu de contracarat din cauza faptului că opoziția este impotentă, neputând bate în nici un fel, cu nici o moțiune de cenzură, majoritatea parlamentară a puterii actuale.

Experimentul lui Toader pare să fie o testare explozivă, incitatoare pentru a vedea care sunt reacțiile la modificările propuse. Păstrând proporțiile, seamănă cu testele nucleare ale Coreei de Nord, care produc amenințări imprevizibile și necontrolate, nesăbuite, lipsite total de responsabilitate. Un fel de filozofie a conceptului ”După noi potopul!”

În România, puterea politică testează tot felul de proiecte legislative în favoarea intereselor proprii, în detrimentul statului de drept, democrației și umilitoare pentru cetățeni onești, dar protectoare și susținătoare de mafie.

În cadrul unor astfel de experimente, observăm că specialiștii puterii folosesc Constituția după bunul plac, abuzând-o și terfelind-o ca pe o damă de companie cu care fac ce vor doar să le iasă legile ce le propun. Pentru puterea actuală, Constituția este o fată bună de care se folosesc ori de câte ori e nevoie. Și nu mai contează dacă ea, Constituția, permite sau nu acest lucru, că nu o bagă nimeni în seamă, doar o abuzează după bunul plac.

Noul experiment ”nuclear” în câmpul tactic al Justiției nu a fost recuzat doar de o parte a opiniei publice și a așa zisei opoziții politice, ci a stârnit reacții prompte și din partea specialiștilor în domeniu:

Dana Gârbovan, președintele Uniuni Naționale a Judecătorilor din România (UNJR):
Este de neînteles de ce ministrul justiției nu a publicat până la această oră proiectul pe site. Propunerile legislative nu înseamnă povești ori prezentări PowerPoint, ci texte concrete care trebuie analizate punctual.

După ce ministerul va publica proiectele de legi, le vom analiza minuțios și vom comenta pe marginea lor, arătând implicațiile pentru fiecare dintre ele.

Modificările legilor Justiției reprezintă un moment crucial pentru Justiție și societatea românească. Actualele legi ale Justiției sunt din 2004 și necesită o ajustare, pentru a răspunde actualelor nevoi și realități.”

Inițial, la foarte scurt timp după prezentarea ministrului Tudorel Toader, s-a transmis public un mesaj neoficial, precum că această instituție este de acord cu proiectele de modificare a legilor Justiției, dar, oficial Inspecția Judiciară a precizat următoarele : 


”Avand în vedere reacțiile din spațiul public generate de poziția Inspecției Judiciare în cazul propunerilor formulate de ministrul justiției , facem următoarele precizări:

1. Inspecția Judiciară salută orice inițiativă de consolidare a independenței sale.
2. În opinia noastră, în contextul actual, autonomia instituțională a Inspecției Judiciare este singura soluție pentru realizarea efectivă a misiunii sale.
Ne reafirmăm încrederea că orice modificare a statutului Inspecției Judiciare va fi realizată în interesul superior al funcționării eficiente a Justiției ca serviciu public.”

Și "Forumul Judecatorilor din Romania respinge ferm propunerile Ministrului Justiției schițate, neprocedural, ântr-un document Powerpoint , în conferința de presă din 23 august 2017, deoarece sunt făcute fără studii de impact și fără o prealabilă consultare asupra unor modificari legislative esențiale, pentru asigurarea transparenței decizionale în raport cu magistrați (judecători și procurori) și societatea civilă, fapt inacceptabil într-un stat de drept.


Pregătirea neserioasă a acestui veritabil "experiment judiciar", în timpul vacanței judecătorești, în lipsa oricăror studii și prognoze, necunoscând nici măcar legislația în vigoare (bunăoară, se propune numirea a doi vicepreședinți la Înalta Curte de Casație și Justiție în loc de unul singur, deși legislația prevede de ani buni existența a doi vicepreședinți la instanța supremă), poate determina consecințe foarte greu sau chiar imposibil de remediat.”

Ce va urma, nu știm. Suntem în prag de toamnă fierbinte, iar bătălia pentru statul de drept și democrație adevărate în România sunt departe de a se fi încheiat. Este clar că o să asistăm și la alte teste ”nucleare” și bătălii, mai ales în stradă, Stradă care pare să fie singura contrapondere la excesele puterii. Bătălia în câmpul tactic al Justiției abia se încinge. Focoasele sunt în mâinile puterii actuale, iar aceasta pare să le folosească pe modelul Coreei de Nord.

Vorba unui internaut:”  Omu' testeaza opinia #rezist -entilor. Pai, ce? Vreti sa aiba soarta lu' Iordache? In niciun caz! Asta face parte din Sistem! Va las sa ghiciti care... El se crede regele justitiei, precum Gutza, al manelistilor.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cine dorește și crede că merită să ajute presa liberă și jurnalismul independent din România poate dona în conturile:
RO89INGB0000999904446953(RON) deschis laING Bank-Sucursala București
RO7IINGB0000999904446986 (EUR) deschis la ING Bank-Sucursala București.
-------------------------------------------------------------------------
Motto: Presa este câinele de pază al democrației. Citiți și gândiți!

Când presa nu este liberă, când presa este manipulată, când presa face jocuri de interese, când presa este folosită pe post de armă politică, când presa nu mai are atitudine, nu mai face informare și educare corectă, când presa nu mai este de partea legii și de partea cetățenilor Democrația este în pericol.

Paul Stan este un jurnalist independent, apolitic, nealiniat, neafiliat la nici un grup de interese politice, mafiote, afaceriste sau de altă natură.
Paul Stan este un jurnalist în slujba oamenilor cinstiți și a adevărului.
Paul Stan nu face jocuri politice și nu este tonomat manipulator.
Paul Stan nu este finanțat și susținut de nimeni.