Oferte irezistibile postpandemie
Noul brand turistic al Bucureștiului, Capitală europeană
Revenirea la frunza verde de acasă și extrem de scumpă la
vremea ei ar putea însemna că aceasta și-a meritat banii din moment ce lumea dă
buluc la noi acasă.
Frumoasa și
vibranta noastră capitală europeană, București, este călcată în prezent de
numeroși turiști din toată lumea, putând fi văzuți zilnic, în centrul orașului,
vizitatori, începând de la cei cu țâța-n gură până la cei cu barba sură!
Întâlnim la tot
pasul tineri cu rucsace în spate și cu telefoane inteligente, cu aparate de
filmat și camere video, grupuri de bătrâni cu bastoane, cadre ajutătoare
târându-se anevoios pe caldarâmul pietrelor cubice din centrul vechi, printre
gropi și gunoaiele de tot felul, pestilențiale, nelipsite din peisajul
bucureștean, la fel ca și fauna vie a urbei. Se opresc, adastă, obosiți,
înfometați, însetați pe la mesele umbrite ale mulțimii de localuri apărute în
tot centrul ca ciupercile după ploaie.
Oferta estivală a anului 2022, în Capitală, pe lângă
obiectivele clasice-muzee, instituții de artă și cultură, Casa Poporului,
tentațiile culinare, bahice, sexuale sau de altă natură-cuprinde și locurile de
neuitat, cum ar fi plimbările pe marile bulevarde, cu peisajele urbane și fauna
de homlesi prezente la tot pasul. De pe Bulevardul Magheru, de exemplu, o
plimbare de la Piața Romană la Piața Unirii sau invers, îi poate lăsa pe
turiștii străini cu amintiri de neuitat.
Cameră de hotel stradal de închiriat. Locatar plecat la muncă!
Pășind cu atenție printre dalele lipsă ale trotuarelor, pot fi admirate clădiri vechi, în ruină, pline de gunoaie și transformate într-un fel de haznale la vedere, cu locatari la sol, oameni ai străzii cu arsenalul din dotare, făcându-și veacul cu toată averea expusă turistic. Avem ruine istorice, de patrimoniu, gata să se prăvale peste trecători, cum ar fi fostul service Ciclop, fostele cinematografe Patria, Scala. Și alte zeci de clădiri și construcții din perioada Micului Paris, care și-au trăit gloria de odinioară, stau mărturie ( până când?) măririi și decăderii orașului lui Bucur ciobanul.
Concurența la cazarea în aer liber
În noua epocă a democrației românești, în peste trei decenii, nu a contat până acum câți edili aleși s-au perindat în fruntea administrației locale, de la ce partide și ce culoare politică au avut, că în urma lor sau în timpul mandatului lor Capitala turistică a suferit grav la capitolul imagine publică. Cu toate acestea, turiștii străini vin an de an, din ce în ce mai mulți!
Am putea să le
propunem în ofertă și călătorii, excursii de aventură, cu transportul în comun,
în zonele periferice, mai colorate și mai puternic mirositoare ale orașului. Locuri
în care îți cresc adrenalina și pulsul, în contact cu băștinașii, cu prafurile
și ispitele locale.
La prețuri modice,
peste 3 lei biletul cât plătesc bucureștenii, plimbări cu tramvaiele de epocă,
hurducându-se și părând că se desfac din fiare în orice moment, jegoase, cu
aerul irespirabil, cu nelipsiții călători nespălați, needucați, cu pensionarii
care fac politică ad-hoc, cu hoții, șuții și controlorii de serviciu la buzunare,
la purtător.
La fel și cu
bătrânele troleuri ori cu mai noile autobuze turcești, comandate pe vremea
marii primărițe Firea, care nu par că vor atinge niciun sfert din anii de viață
ai autobuzelor Mercedes, achiziționate în timpuri aproape imemoriale de piratul
Băsescu.
Diriguitorii din
turism ar putea inventa noi oferte pentru străinii doritori de turism
nemaivăzut, la gropile de gunoi sau la zonele de ardere a deșeurilor al căror
fum întunecă și sufocă aerul și oamenii.
Evoluția în creștere a
turismului în România, în marile orașe, în zone consacrate sau mai noi pe harta
vizitatorilor, ar trebui să-i facă pe cei din domeniu să gândească noi sigle,
concepte de promovare locale, zonale, pe lângă frunza națională.
Capitala de
exemplu, ar putea fi promovată cu ruinele interbelice sau circurile foamei,
alte construcții din vremea lui Ceaușescu, pline de gunoaie și populate de
fauna vagabonzilor fără casă-turism, trecut, prezent și viitor! Sau cu turismul
de trotinete, ca turism de viteză printre mașini și slalom extrem pe trotuarele
marilor bulevarde bucureștene.
La fel și în țară,
în stațiunile de munte să promovăm sigla cu ursul în trafic lovit de mașini, cu
ursul la tomberon, cu pădurile defrișate, cu pământul pârjolit de arderea
deșeurilor! Fiecare zonă cu atracțiile ei turistice, new entry!
Aud că și la
Târgoviște prin târg ( nu, nu unde a fost ciuruit împușcatul și savanta) se
poate face turism extrem- cu un leu adevărat, nu pricăjitul leuț românesc, se
poate face paradă prin oraș!
Avem de toate în
țara noastră pentru turism! Din ce în ce mai multe oferte-găselnițe noi sau
tradiționale pentru străini în special, dar și pentru români! Trebuie doar să
valorificăm potențialul turistic! ”Hai că se poate!”, cum zice un
slogan politicianist tradițional românesc!
”Prea cald pentru
luna mai!” este numele
unui film românesc produs pe vremea ”epocii
de aur” a comunismului românesc, în anii când anotimpurile erau anotimpuri
la timpul lor, nu ca acum când și vremea și vremurile par date peste cap într-o
lume nebună, nebună.
De câțiva ani, în
România avem doar două anotimpuri, iarnă și vară. Acum, se anunță la meteo că
zilele acestea se face foarte cald, temperaturile vor ajunge în anumite zone la
35 de grade Celsius! De fapt, am intrat într-o vară toridă și de lungă durată
înaintea calendarului, încă din luna mai.
Demnitatea supraviețuitorilor ucraineni
De când a început războiul de agresiune al rușilor în
Ucraina, nedeclarat, dar război cum nu s-a mai văzut, cel mai mediatizat din
istorie, stațiile meteo din țara noastră prezintă la știri și temperaturile din
principalele orașe ale Ucrainei, Kiev, Odesa și altele, dar și temperatura de
la Moscova și Chișinău.
Ca o paranteză, că
tot ne uităm noi românii la războiul din țara vecină ca la filme, după două
luni și jumătate de conflict în care oamenii nevinovați, civilii sunt vânați cu
predilecție, în timp ce aceștia încearcă din răsputeri să supraviețuiască, am
observat ceva. I-am văzut, de fapt îi vedem cu toții pe supraviețuitorii scoși
din iadul de la Mariupol, făcut una cu pământul de orcii ruși, din subteranele
combinatului Azovstal, devenit o ruină de fiare și beton, fumegând continuu de
la bombele, rachetele și armele agresorilor.
M-au frapat fețele
lor îmbătrânite și îndurerate, maturitatea precoce a copiilor și în special,
demnitatea tuturor acestor supraviețuitori, care n-au ieșit urlând, disperați,
cerșind milă, punându-și poalele în cap, în ciuda faptului că au trăit zeci de
zile și nopți cu moartea în față, în teroare, sub bombe!
Aceeași demnitate am remarcat-o și la alți
năpăstuiți ucraineni ai războiului, însoțită de îndârjirea de a alunga
agresorii de unde au venit și de a reîncepe să-și reconstruiască satele,
orașele, casele țara și nu în ultimul rând viața. La fel de demn se poartă și
refugiații! I-am văzut pe cei din România care nu își plâng de milă, nu cerșesc
nimic, ba chiar se comportă extrem de discret, se integrează repede, nu fac
probleme, încearcă să se ajute singuri și să-i ajute pe cei care le-au sărit în
ajutor, fie voluntari, fie autorități.
Sunt un exemplu de atitudine,
demnitate și comportament în situația excepțională în care se află, în vreme de
război!
Am încheiat
paranteza ucraineană.
Războaiele românilor pe timp de pace
În România anului de grație 2022, în vreme de pace,
lucrurile stau cu totul diferit dacă ne uităm, vedem, trăim realitatea
cotidiană, de zi cu zi, în care românii nu sunt bombardați, vânați, uciși, nu
li se distrug casele, țara și viața de orci criminali. Noi avem războaiele
noastre interne-cu guvernanți, cu autoritățile, cu noi înșine, cu lumea, cu
prețurile, cu viața, cu educația, cu bunul simț, cu prostia... Lista-i lungă și
interminabilă!
Comportamentul
multora dintre noi, fie simpli cetățeni, băieți bazați cu material și putere de
influență la purtător, autorități, instituții-este execrabil, penibil, ridicol,
prostesc, sfidător, nefiresc, autodistrugător, nociv... Nu degeaba s-a inventat
la noi celebra zicere populară că ”Ne dăm singuri cu tesla în c..e!”
În vreme de pace,
de câteva săptămâni încoace, țara noastră a fost luată cu asalt de turiști.
Majoritatea sunt străini care vin din Europa, SUA, dar vin și de pe toate
continentele, din toată lumea, în timp ce românii cu bani merg la agrement în
diverse locuri de pe mapamond. Și unii și ceilalți au o libertate de mișcare
nerestricționată de măsurile antipandemie, acum când pandemia pare învinsă și
nu o mai bagă nimeni în seamă, în afară de autoritățile chineze.
Marile orașe
turistice ale României sunt luate cu asalt sub soarele torid al lunii mai, de
mii de străini veniți să viziteze frumoasa și fascinanta noastră țară și
locuitorii ei. Ofertele turistice sunt din cele mai diverse-munte, mare, turism
urban, rural, de întreținere, de aventură și dezmăț, tras pe nas, turism
extrem, turism religios, de escaladă, sexual...
Vă amintiți cum un
turist irlandez a escaladat anul trecut, gardul Parlamentului României și a
pătruns, în plină noapte, chior de beat, în incintă, dornic de turism politic,
dovedind că și străinii pot sări în cel mai important for democratic al țării,
nu doar băștinașii noștrii hauriști și șoșociști!
Afluența de turiști
străini de anul acesta, dar și strategia de dezvoltare și promovare, a se vedea
promovarea originală de la târgul de turism din New York, cu ambasadorii
turismului românesc și perdeaua neagră tapetată cu foi A4 imprimate și agățate
artistic, au făcut ca diriguitorii domeniului să revină la celebrul brand de
țară-frunza mioritică aleasă de o elena aflată acum la mare ananghie.
--------------------------------------------------------------------------------------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu